
1 067 km
9 627 høydemeter
Et sykkeleventyr av dimensjoner, som har tatt oss flere år å realisere.
16 dager og 12 etapper med sykling over Himalaya, fra Lhasa i Tibet til Nepal.
Denne turen minner like mye om en ekspedisjon som en ordinær sykkelferie.
Vi skal blant annet forsere følgende pass:
- Khama La-passet 4 798 moh.
- Karolabreen 5 110 moh.
- Smilapasset 4 335 moh.
- Gyatso la-passet 5 248 ohm
- Gawulapasset (Kya Wu La passet) 5 200 moh
- Mount Everest Base Camp, på 5 150 moh.
Kanskje blir du første nordmann som har syklet opp et av disse!?
INKLUDERT I PRISEN:
- Tibet Innreisetillatelse
- Velkomstmiddag med tibetansk tradisjonsmat i Lhasa
- Tomannsrom på 3- og 4-stjerners hoteller*, der hvor det er mulig.
Rom med flere senger på gjestehus og i tradisjonelle campingtelt,
som nevnt i etappebeskrivelsene. - 5-stjerners hotell med enkeltrom for alle deltakere i Katmandu.
- Alt campingutstyr.
- Alle lunsjer i Tibet med kaffe og te hver dag mens du har pause under etappen.
- Alle middager (med unntak av siste kvelden i Katmandu)
- Henting og avlevering på flyplassene
- All inngang til sightseeing-steder i Tibet, med guidet
sightseeing for hovedattraksjonene. - To guider fra Traavel samt engelsktalende lokal guide og sjåfør
- Følgebil med førstehjelpsutstyr, oksygen, vann, verktøy etc.
- Transfer med jeep fra grensen til Nepal til Katmandu.
- Visum til Nepal
- Reiseforsikring for deltakere, som inkluderer evakuering ved ulykke og/eller
alvorlig høydesyke.** - Daglig tips til sjåfør og lokal guide (kutyme i dette område)
- Personlig pulsoksymeter til odel og eie, som er klinisk testet og godkjent
for medisinsk bruk (MDR-CE merket og godkjent).
*De som bestiller med enkeltrom får det der hvor vi overnatter på hotell (åtte overnattinger). På de øvrige overnattingene blir innlosjering som for øvrige deltakere. Siste natten har alle enkeltrom.
**VIKTIG! Det er likevel imperativt at deltakerne har tegnet norsk reiseforsikring i tillegg. Skulle du miste eiendeler, eller i verste fall bli værende på sykehus over lengre tid, vil du ikke dekkes av reiseforsikringen som er inkludert. Du må også sikre at forsikringen dekker ekspedisjoner, da flere selskaper krever et tillegg for reiser til Himalaya og/eller høyder over 5 000 moh.
IKKE INKLUDERT I PRISEN:
- Fly til Lhasa***
- Fly fra Katmandu***
- Vaksiner****
***Vi er behjelpelige med bestilling av billetter, om ønskelig, og vil sende ut informasjon om hvilke flyvninger vi anbefaler.
****Sjekk Folkehelseinstituttets sider for mer informasjon: https://www.fhi.no/sm/smittevernrad-ved-reiser/reiserad/
Vi skal sykle ca. 1 000 km, hvor vi på veien skal karre oss over 5 000 moh. minimum tre ganger.
Et av de definitive høydepunktene vil være å sykle opp til Mount Everest Base Camp, på 5 150 moh.
Underveis vil du kunne oppleve et makeløst landskap, få forunt fra et sykkelsete. På de mest kjente passene er det under 200 mennesker som har syklet, hvor ingen av dem later til å være nordiske. Vi vil sykle langs frodige elveleier, med omkringliggende steppelandskap og fjell som ruver fra 6 000 - 8 848,86 moh (8 844 uten snø) i horisonten. Smått uvirkelig!
Med oss vil vi ha følgebil, som rommer alle deltakere og sykler. Her medbringes også oksygen i store mengder, og alt annet man er i behov av ved et eventuelt uhell. Støtteapparatet er meget kompetent, og ser tidlig tegn på høydesyke, skulle noen være uheldige å få det. Vi vil gjøre målinger av oksygenmetning underveis (med pulsoksymetere), slik at vi sikrer at deltakerne ikke faller under 85 % over lengre tid av gangen. Sier den lokale guiden stopp, er det stopp. Det innebærer at deltakeren må belage seg på å holde seg i ro (i bilen), og få tilførsel av oksygen. Traavels personell kan velge å sette grensen enda tidligere, om vi ser at personer later til å ha symptomer. I disse (relativt beskjedne) høydene er det ytterst sjelden at det blir veldig alvorlig, såfremt man er nøye med akklimatiseringen.
Vi medbringer nok oksygen til at de som sliter kan ha egen tank tilgjengelig gjennom natten.
Turen varer i 16 dager, med tre dagers akklimatisering først. De dagene benytter vi til å være turist i Lhasa, og besøke typiske severdigheter som Potalapalasset etc.
Turen gjennomføres i mai/juni 2026. Det er av hensyn til klimaet. Da er det på sitt varmeste, med 17 grader i snitttemperatur, og med relativt lite nedbør (mindre enn den tørreste måneden i Oslo). Er vi normalt heldige med været, vil vi kunne sykle flere av etappene i kort/kort. Spesielt de som går i "lavlandet" ( 4 000 moh.). På utsatte steder må man likevel regne med at det kan krype ned mot minusgrader.
Vi anbefaler å medbringe egen sykkel på flyet, selv om dette er noe dyrere, da syklene som er tilgjengelig for leie på lokasjon er MTB. De holder god kvalitet, men med unntak av én etappe er dette en tur best egnet for landeveissykkel. Rullemotstanden er betydelig lavere på en landeveissykkel, som du på denne turen kan merke mer enn du skulle tro.
Ønsker du likevel å leie sykkel lokalt, er dette fullgode, men relativt enkle modeller fra Giant eller Merida. Prisen er ca. $25,- pr dag.
Vi reserverer sykkel for deltakeren, men sykkelen betales av deltakeren selv på stedet (med mindre annet blir avtalt).
Vår lokale guide henter oss på Lhasa flyplass, og transporterer oss til
hotellet med bil. Etter å ha ankommet Lhasa, kan du ta en pause og starte
akklimatiseringen til den store høyden.
Lhasa ligger på 3 650 moh. Det er høyt, men ikke høyere enn at de aller fleste normalt klarer seg helt fint.
Hvis du føler for å gå ut (du føler ingen tegn på at høyden preger deg), anbefaler vi en spasertur til Potala-plassen (Square), hvor fontenen med forskjellige farger er et populært skue. Her er det også mulig å ta fantastiske bilder av Potala og området rundt.
På kvelden tar vi en status på alle deltakerne, for å se om det er noen som ikke føler seg vel. Normalt vil dette gå bra for alle sammen, såfremt man ikke har overdreven aktivitet (løpeturer etc. anbefales ikke første dagen).
Overnatting på hotell i Lhasa.
Vi gjør en evaluering av alle deltakerne, og hører hvordan de føler seg etter en natt i høyden, innen vi tar fatt på noen form for aktiviteter.
Dagens sightseeing vil først bringe oss til Potala-palasset - kjent som vinterpalasset til Dalai Lama. Det ble tatt i bruk i det 7. århundre av den 33. konge av Tibet. På ettermiddagen drar vi til Jokhang-tempelet, som ble grunnlagt av den samme kongen.
Inne kan du se statuen av Buddha Sakyamuni, i en alder av tolv.
Utenfor kan man se pilgrimer som prostrerer foran tempelet.
På Barkhor-gaten, som går rundt tempelet, vrimler det av liv, og vi omkranses av pilgrimer og lokalbefolkningen.
Overnatting på hotell i Lhasa
Om morgenen gjør vi de siste forberedelsene til den lange ferden vi har foran oss. Har du ennå ikke satt sammen sykkelen etter reisen, har du muligheten til det nå.
På ettermiddagen skal vi besøke Sera-tempelet, for å se munkene engasjere seg i diskusjoner. Inne i tempelet vil vi blant annet kunne se tre sandmandalaer og det fargerike bergmaleriet av Buddha.
Får vi tid kan vi ta turen innom et tibetansk trykkeri for religiøse skrifter.
De som til nå ikke har følt noen tegn til utfordringer får lov til å røre litt på seg.
Overnatting på hotell i Lhasa
Første sykkeldag!
Har alt gått som planlagt er vi nå akklimatiserte til å ta fatt på den første etappen av Himalayaeventyret.
Vi forlater Lhasa og sykler langs Tsangpo-elven til foten av Khangbala-passet. Selve etappen er flat og enkel, på veier av meget god kvalitet. En perfekt første dag, hvor vi kan teste kroppen litt, uten at vi har verken motbakker eller ekstrem høyde å ta hensyn til.
Vi vil innkvartere i Khangbala.
Overnatting i landsbyen eller camping (avhenger av kapasitet).
Dagens etappe er utfordrende, med en 23 kilometers sammenhengende oppoverbakke.
Dette er langt mer krevende enn tilsvarende fjell i Alpene, da høyden reduserer hastigheten betraktelig. Ikke bli overrasket om du må stoppe flere ganger underveis. Under etappene i høyden (høyere enn resten av turen) er det ekstremt viktig å få i seg nok væske.
Klatringen har 4,9 % gjennomsnittlig stigning, og det er fort gjort å tenke at dette blir en lek.
Det er 240 registrerte tider opp her på Strava. Det er verdt å merke seg at INGEN har hatt høyere wattverdier enn 236 watt opp bakken. Av de 25 beste tidene er det hele 15 som har hatt wattmåler, og kun fire (4) av disse har hatt høyere snitt enn 200 watt. Det bør fortelle oss som deltakere at her må vi trå varsomt, bokstavelig talt.
I det vi har buktet oss opp i dalen, og når halvveis opp fjellet, vil vi ha utsikt over store deler av Brahmaputra-dalen. I det vi når toppen av passet (4 798 moh.), vil vi få en makeløs panoramautsikt, med Yamdrotso-sjøen som bakteppe. Vi skal nå sykle langs innsjøen, som ligger på smått utrolige 4 450 moh. Har det tatt litt på kan du stoppe ved innsjøen underveis.
Siste halvdel er paddeflat, og nærmest blottet for så mye som en fartshump. Det kan være like greit. Vi skal avslutningsvis sykle inn i Nangartse fylke.
Overnatting på camping
Første pass over 5 000 moh. er hovedretten under dagens etappe. En milepæl for mange.
Vi skal klatre over Karolabreen på 5 110 moh. og Smilapasset på 4 335 moh.
Etappen starter ganske brutalt, med 30 km klatring. De første 25 km er mer en falsk flate, men vi starter på 4 450 moh, så her oppleves ingenting gratis. De siste 5 km til toppen er ganske så bratte, til dette området å være. Vi vil snuse på 8 % ved et par anledninger, som på 5 000 moh. må sies å være en aldri så liten prøve. I tillegg er veien på denne klatringen, i motsetning til de øvrige passene på 5 000 moh, ganske rett i flere partier, som gjør den krevende mentalt.
De bratte partiene varer heldigvis ikke lenge.
Dagens to øvrige klatringer kommer etter ca 35 km med lett terreng. Disse kommer tett, og er henholdsvis 1,6 og 2,1 km lange.
Manla-demningen, som danner sjøen med grønt brevann, vil stadig dukke opp foran deg. Den siste delen av dagens etappe er tilnærmet flat, helt frem til Gyantse, hvor vi overnatter på hotell.
Overnatting på hotell i Gyantse
Dagens etappe er en av turens mest overkommelige, lengden til tross. Det er en idyllisk trasé, med flotte omgivelser nær sagt hele etappen. Vi vil forflytte oss fra Gyantse fylke til Shigatse, nærmest uten motbakker. Vi starter dagen på drøye 4 000 moh., og avslutter på 3 830 moh. Er vi flinke med å holde lav intensitet vil dette være en dag og natt hvor vi får en positiv effekt mot tilvenning av høyden. Det kan være greit å ta med seg de neste dagene.
Underveis vil vi passere en rekke landsbyer som ligger langs veien, med frodige jordbruksarealer rundt. Bøndene her er svært gjestfrie, og er ikke fremmed for å forsøke å kommunisere, språkbarrierer til tross.
Hvis været er med oss, og de fleste føler for det, kan vi ta en avstikker til Shalu-tempelet.
Overnatting på hotell i Shigatse
I dag skal vi forsøke å unngå den relativt travle Kina-Nepal Highway, og ta fatt på en eldre landevei med slående vakker natur på alle kanter. Denne litt bortgjemte veien ble bygget langs Brahmaputra-elven, hvor jordbruksland og landsbyer ligger spredt over hele det brede platået som elven renner gjennom. Det er til tider svært frodig langs elveleiet, mens det lengre opp i dalen blir golt, med fjellene langt tettere på oss.
Dagens etappe slutter ved Phuntsoling kloster, som ligger ca. halvveis på denne vakre veien.
Klosteret er svært gammelt, og er kjent blant lokale for sine vakre veggmalerier.
Overnatting på camping
Dagens etappe fortsetter langs Brahmaputra-elven, med mer storslått natur og enda flere sjarmerende landsbyer. Fjellene her er ikke så veldig høye, med topper rundt 5 000 - 5 500 moh, men det er fremdeles over 1 000 meter høyere enn der vi sykler i den frodige og relativt smale dalbunnen, så det gir mektige inntrykk.
Definitivt en etappe som bør benyttes til å hente seg litt inn, da den er av det mer tilgivende slaget. I tillegg er morgendagen den rake motsetning.
Overnatting på hotell i Lhatse
Turens potensielt mest krevende etappe venter.
Vi beregner så mye som 10 timer på denne etappen. Det tilsvarer under 10 km/t, inkludert stopp.
Terrenget er ytterst krevende, og her kan været også overraske negativt, da det er et av områdene med mest uforutsigbart vær.
Vi skal blant annet over Gyatsopasset, som med sine 5 248 moh. er det høyeste punktet på turen.
Klatringen opp er på 25,3 km, med 4,7 % gjennomsnittlig stigning. Ingen skandinaver har syklet opp her, og det er kun 170 personer i hele verden som har registrert tid her (i skrivende stund).
Der hvor været generelt er stabilt i hele dette området på denne delen av året, er det her vi har størst risiko for å oppleve dårlig vær. I verste fall kan vi oppleve fire årstider på en dag, med regn, snø, hagl og/eller ekstrem varme. Det er også i dag at vi for første gang kan skimte Mount Everest. Toppen åpenbarer seg som en majestetisk tind, i form av en hvit trekant i horisonten. En litt utenomjordisk opplevelse.
Underlaget her er av ypperste kvalitet, og gjør ferden til Pelba høyst overkommelig.
Overnatting på gjestehus eller camping i Pelba
En etappe som vil bringe oss minner for livet.
Vi skal forlate National Highway 318, svinge sørover og sykle mot Mount Everest. For å nå Mount Everest må vi forsere Gawulapasset (Kya Wu La passet) på 5 200 moh. Der hvor noen av de øvrige passene har hatt noen lange rette strekninger, som gjør det tøft mentalt, har dette fjellet hele 108 svinger, hvor 42 er på denne siden. Med så mange svinger, fordelt på 17 km, og en gjennomsnittlig stigning på moderate 4,4 %, bør dette være overkommelig, den ekstreme høyden til tross.
Ved Gawula kan du se fem (5) fjell som ruver mer enn 8 000 meter over havet. Det er Makalu, Lhotse, Everest, Cho Oyu og Shishapangma. Et skue som er umulig å skildre ved hjelp av tekst.
Gawula Pass er viden kjent for å være den mest spektakulære utsiktsplattformen på hele ruten fra Lhasa til Mount Everest. En smått utrolig opplevelse.
Overnatting i gjestehus eller camping i Tashizong Village
Selv om gårsdagen kanskje hadde den flotteste utsikten er nok dette den dagen som de fleste setter høyest.
Vi skal sykle de siste 50 km opp til Mount Everest Base Camp!
Veien fra Tashizong til Base Camp er relativt slak, men stiger absolutt hele veien, og har 4,8 % i snitt. I tillegg er høyden ekstrem, der hvor den topper ut på 5 150 moh. Nå bør de fleste være relativt godt akklimatiserte til høyden, så dette vil nok ikke oppleves som den tyngste dagen i så henseende. Det er likevel verdt å merke seg at det er vanlig med kraftig og iskald motvind opp mot Base Camp, da kald luft fra Everest presser luftmassene nedover dalen. Det beregnes følgelig seks timer på 50 km sykling her.
Som om ikke det å sykle opp til Everest Base Camp er nok “risikerer” vi også å møte ville dyr på ferden. Er vi heldige ser vi både tibetanske antiloper og jakokser.
Etappen er ikke så lang, den beregnede tiden til tross, så vi tar oss tid til en pause i Basom Village, og en kopp smørte, innen vi tar fatt på det siste strekket opp til Base Camp.
Som seg hør og bør skal natten i Base Camp tilbringes i telt i “Tent Guesthouse”, nær Rongpuk kloster, på EBC.
Her må man forvente å sove dårlig, da kroppen vil slite med å tilbringe så lang tid i høyden.
Restitusjon vil også være særs redusert.
Inntak av væske og næring vil være imperativt.
I dag sykler vi tilbake til Kina-Nepal Friendship Highway fra EBC.
Veien er tidvis av mindre god kvalitet (dårligst på turen), og bidrar til å gjøre etappen krevende. De som har valgt å leie seg MTB kan peke nese til resten av oss på akkurat denne etappen.
Omgivelsene er heldigvis like pittoreske for alle, uavhengig av sykkeltype. Det er på denne etappen ikke uvanlig at flere setter seg i følgebilen for å hindre punkteringer, så ikke ta det som et nederlag.
Etter noen påfølgende netter i telt, er en overnatting på hotell i Old Tingri noe alle ser frem mot.
Det vil nok også hjelpe på nattesøvnen, at vi nå sover nesten 1 000 meter lavere enn i går.
Dagens etappe bringer oss fra Old Tingri til Peokutsosjøen, som ligger på 4591 moh, med
Fantastiske omgivelser, hvor vi er omgitt av fjell som rager mellom 5 700 og 6 000
moh. langs nærmest hele traseen.
Dagens spor stiger som en eneste falsk flate de første 110 km, men så lite at vi knapt merker det.
De siste to milene er slakt nedover.
Langs bredden av sjøen er det store beiteområde, hvor vi kan møte
nomadefolk og deres storfe, er vi heldige. Det er også langs bredden av sjøen vi overnatter for kvelden.
Overnatting på camping
En dag hvor målet er å sykle så langt vi orker. Resten av etappen sitter vi på med følgebilen.
Det kan kanskje høres rart ut, da det kun er nedover etter å ha syklet 40 km, men får vi motvind opp dalen er det fremdeles tungt å sykle. I tillegg vil vi nok oppleve at trafikken kan endre karakter her.
Dette er den siste dagen vi oppholder oss på høyplatået, og etter en kort tur opp til Gontalapasset, på 4 750 moh., vil vi raskt sykle nedover til Gyirong by som ligger på 2 700 moh. Omtrent like lavt som Stelviopasset, med andre ord. Det er en by med samme navn etter 65 km, så ikke la euforien ta deg, og tro du er fremme. Du er kun halvveis.
Også i dag vil det være naturopplevelser i toppklasse, hvor vi tidvis sykler med store kløfter på siden av veien. I det vi kryper nedover i dalen blir fjellsidene stadig frodigere, og det er kun de spisseste og bratteste delene av fjellet som ikke har vegetasjon. Et vakkert landskap, på en helt annen måte enn det vi har opplevd i høyden.
Overnatting på hotell i Gyirong
En dag hvor vi blir transportert hele veien til Katmandu. Ca 130 km, på smale veier med ganske mye trafikk.
Hvis vi insisterer kan vi sykle de siste 20 km til grensen.
Vi bytter sjåfør/guide ved grensen, og blir kjørt videre til Kathmandu.
Overnatting på femstjerners hotell til neste dag, og fly hjem.