Bilde
Menton by night
CÔTE D'AZUR INVITATIONAL
TO (2) LEDIGE PLASSER
Dato
Pris
18350,-
6 etapper (inkl. prolog)
557 eller 669 km
9 905 eller 13 662 høydemeter

Traavel Invitational er normalt kun for inviterte kunder og venner av Traavel.
Nå har du en unik mulighet til å ta del i et slikt arrangement, etter at to av våre har måttet melde forfall grunnet jobbrelatert aktivitet.

Dette er en kompakt og litt krevende tur for mosjonister som er vant til å sykle lengre turer i kupert terreng.
Tempoet er ikke ment å være høyt, så det er muskulær utholdenhet som er viktigst for å nyte denne turen.

Området er vakkert, og har gode muligheter for andre aktiviteter enn sykling alle dager. Ønsker du en dag fri fra sykkelen, og gjøre noe på egen hånd, er det selvsagt helt ok. Det er fremdeles over 20 grader i vannet på denne tiden av året, så det blir en fin forlengelse av sommeren for oss nordmenn.

Inkludert i prisen

  • Overnatting på hotell med dobbeltrom
  • Frokost og middag hver dag*
  • Sportsdrikke og -gel til hver etappe
  • Transport fra og til flyplassen
  • To guider

En del av Traavel Invitational

Det hele begynte med at vi ble enige om å innvilge oss selv en tur i 2024, for å markere at vi endelig var kommet skikkelig igang. Etter hvert som vi så på hvilke klatringer og veier vi ønsket å inkludere i den turen, i den begrensede tiden vi hadde til rådighet, ble det raskt klart at dette også var noe vi ønsket å dele med andre. Dele med dem vi har hatt våre fineste turopplevelser med.

Den Turen gikk til Gran Paradiso, i Italia, og ble en skikkelig suksess.
Nå er målet at dette blir en årlig tradisjon, med nye destinasjoner hvert år.

For at så mange som mulig skal ha anledning til å delta har vi kuttet kostnadene til et minimum.

Dette er altså mer en kammeratgjeng på tur, hvor hensikten ikke er å droppe hverandre i første kneik, men å sammen nyte sykkelopplevelser i kjente og mindre kjente områder. Når det er sagt er det selvsagt lov å tråkke på litt, der man ønsker det, og det var få (om noen) som syntes det gikk for sakte sist.

Årets tur er en blanding av ikoniske klatringer og et mer ukjent, men fantastisk turterreng.

ETAPPE I
COL DE LA MOADONE & BRAUS
121 km
2876 høydemeter

Col de la Madone  de Gorbio 924 moh.
Col de Braus 1 002 moh.

En etappe hvor vi skal stifte bekjentskap med en av de, om ikke den, mest berømte klatringen på den franske Rivieraen - Col de la Madone.

Klatringen er kjent for å være Lance Armstrongs faste testklatring før Tour de France. Den har også gitt navn til toppsykkelen til sykkelmerket Trek, som sponset laget til Texaneren, den gangen.

Neste utfordring kommer rett etter utforkjøringen, i form av Col de Braus.
Braus har figurert i le Tour de France hele 28 ganger. Sist så sent som i år, som første klatring på den 20. etappen. Den er mest kjent for sine ikoniske serpentinere (se bildet til høyre), og er med sine 10,1 km à 6,4 % en høyst overkommelig affære.

L'Escarène er første mulighet for en kaffe og ferske franske bakevarer. Lunsj inntar vi etter Braus.

De som er litt slitne får trøste seg med at 85 % av dagens klatring er unnagjort før lunsj.

ETAPPE II
MILANO - SAN REMO BONANZA
95 km
967 høydemeter

Cipressa    241 moh.
Poggio      170 moh.

Dette er en skikkelig coffee ride. Vi sykler rett østover langs kysten, og krysser grensen over til den italienske riviera, hvor kafeene ligger som perler på en snor.

Målet i dag er å kose seg, nyte omgivelsene, og kanskje tråkke til litt i de to bakkene som er inkludert i dagens trasè. De fleste sykkelinteresserte kjenner til disse bakkene, da de ofte har vært avgjørende i  det første monumentet for året: Milano - San Remo.

Dagens to klatringer er ikke blitt mindre omtalt etter årets utgave av Milano - San Remo, hvor trioen bestående av Pôgacar, Ganna og van der Poel, utkjempet en durabelig kamp som gikk rett inn i sykkelhistorien som en av de mest spektakulære avslutningene på et monument noen gang. Sjelden har tre så ulike ryttertyper kunne kjempe om seieren på denne måten.
De syklet opp Cipressa på under ni minutter da de rykket fra resten av verdenseliten. Vi vil nok måtte regne med å overstige 10 minutter, med ganske så god margin. Rundt 10 minutters margin, faktisk.

Passer det seg tar vi en titt på Via Roma, som er der hvor rytterne går i mål.

Lunsj inntar vi når det måtte passe. Kaffe og is blir det nok flere av denne dagen?!

ETAPPE III
COL DE TURINI
147 km
3775 høydemeter

Col de Turini 1  607 moh.
Fort de La Redoute 2 019 moh. (optional)

Turens definitivt hardeste etappe. Den er lang, og det i et særs krevende terreng. De siste 30 km er bare lek og moro, så strevet er du ferdig med "allerede" etter ca 115 km.
Dette er en stor dag, både for syklistene og de motorsport-interesserte.  Col de Turini er nok det mest kjente av passene i området?! Ikke grunnet sin sykkelhistorikk, men gjennom sin ikoniske posisjon i Rally Monte Carlo, hvor serpentinerne vi elsker å sykle har vært et yndet skue for rallyfans siden starten, i 1973. Turini har figurert hvert år, i en eller annen form, med unntak av i 2007, og 2021 (grunnet flomskader på veiene). Klatringen kan bestiges fra fire kanter, hvor den mest ikoniske for sykkelfans er fra øst (den vi sykler i dag). Sist gang de syklet den veien var i 2013.

Tittelen som det flotteste i dag er det likevel ikke rally-klatringen som får. En kandidat til den prisen er den lille sløyfa vi skal ta fatt på etter toppen av Col de Turini.
Circuit de Découverte de l'Authion (Circuit de l'Authion på folkemunne) , som den så fint heter, er en enveiskjørt runde på snaue fire kilometer. Veien er smal, og gir fantastisk utsikt over landskapet. På rundens høyeste punkt går det en liten avstikker på grus/gress på et par hundre meter opp til Fort de la Redoute, på 2 019 moh. Ruinen av det gamle fortet gir 360° utsikt, og er verdt en aldri så liten "bike and hike" de siste meterne opp. Det er bemerkelsesverdig få som sykler opp her, etter Col de Turini.

For oss på huset er det kanskje det lettkjørte terrenget de siste 30 km som faktisk er det aller råeste i dag. Smale veier, med små korte tunneler, og makeløse omgivelser gjør at en sliten kropp holder ut til siste slutt.
Hvis folket har overskudd stopper vi i fjellandsbyen, Sainte-Agnès, for en kaffe og kanskje lunsj nummer to?!
Herfra triller vi ned til hotellet og stranden.

ETAPPE IV
PERCORSO SEGRETO
112 km
2401 høydemeter

En etappe hvor vi ikke har noen spesifikke bakker eller destinasjoner vi skal ta for oss. Da vi tegnet denne etappen hadde vi som utgangspunkt at vi skulle finne de flotteste veiene, uavhengig av hvor de brakte oss, eller hva vi syklet forbi. Det var utelukkende veiene, med tilhørende utsikt og omgivelser, som sto i fokus.

Det andre kriteriet var at den ikke skulle være alt for lang eller krevende, slik at den var overkommelig for hele gruppen, uten at man er på stålet siste halvdel.

I all beskjedenhet må vi si oss særs fornøyde med resultatet
Veiene vi skal sykle på i dag er noe av det flotteste du kan oppleve i dette området, og er verdt turen alene, etter vår oppfatning. Likevel er det forsvinnende få som har syklet her. Der vi ser flere av våre bekjente har syklet Col de Turini, er det ingen av disse som har syklet i områdene vi skal ta for oss i dag. Dette er også den etappen som tok lengst tid å sette sammen. Dagens tøffeste utfordring er det kun 59 stk som har syklet. To av dem er henholdsvis Davide Formolo og Tadej Pogačar, som var opp her på en treningstur på høsten i 2023.  Bakken er 3,65 km lang, med 12.5 % i snitt. Denne er valgfri.

Utover det kan vi nevne at landsbyen hvor vi skal innta lunsj i en eller annen sammenheng ble kåret til Italias vakreste middelalderby (det er flere slike kåringer, med nye vinnere hver gang, men dog). At vi skal innom her er en tilfeldig bonus, da veien opp hit, og videre innover i landskapet er bakgrunnen for at ferden går hit. Veiene er helt magiske.

Vi ønsker at denne etappen skal være en overraskelse. Du skal ikke vite helt hva du går til, eller hva som venter. Bare stole på oss om at dette blir en fantastisk dag.

Det blir lagt opp til flere stopp, og et par av disse er definitivt høydepunkter på turen.

I ganske nøyaktig 2/3 av dagens etappe befinner vi oss i Italia.

Tilbake i Frankrike vil mye av syklingen foregå i nedoverbakke.

ETAPPE V
ÈZE, NICE & MONACO
64 km
784 høydemeter

I dag skal vi innom der "fiffen" ferdes. Dette er en klassisk "coffee ride" hvor vi sykler tur/retur Nice.

Når man ser på kartet skulle man kanskje tro at dette ble en svært så trafikkert affære, men dette er langt bedre enn fryktet, og en skikkelig flott sykkeltur.

På veien vestover sykler vi i åssiden, hvor vi også skal innom den kjente middelalderbyen Èze på veien. Mange reisende kommer til området med denne byen som hovedmål. Selve bykjernen er kun tilgjengelig for gående. På utsiden er det flere kafeer og en rekke parfymerier.

Vel fremme i Nice tar vi lunsj ved promenaden. Vi stopper også innom Café du Cyclist på veien tilbake. Den franske klesprodusenten har en butikk på vei ut av byen, som er lett tigjengelig fra gata.

I det vi ankommer Monaco skal vi sykle på start- og mål-strekket for Formel 1-løpet som går i byen hvert år, samt opp den legendarisk første bakken.
Du vil fort kjenne deg igjen fra TV-bildene, om du ikke har vært her tidligere.

Vi avslutter turen med en stopp på promenaden i Menton. Eller La Perla, som franskmennene selv kaller byen.

Bestilling av plass

Ja, jeg ønsker enkeltrom for plass(ene), mot tillegg: per rom.
En kort beskrivelse av blokka.
Loggoppføringen som forklarer endringer i denne revisjonen.